lørdag 25. juli 2009

Spelet om Heilag Olav





Det er Olsokdager, og på Stiklestad er det et yrende liv. Last ned programmet her http://www.stiklestad.no/opplevelser/olsokdagene/ så skjønner du hva jeg mener :) En storslått feiring av slaget hvor Olav den Hellige, kongen som kristnet Norge, døde.


Hvert år vises Spelet om Heilag Olav. En dramatisering av det som skjedde på gården Sul dagene før slaget på Stiklestad 29. juli 1030. Stykket er en blanding av fri dikting og historiske hendelser bygget på Snorres kongesagaer. Spelet utvikles fra år til år, og preges av hvem som er med og hvem som er regissør. Du kan lese mer om alt dette på http://www.stiklestad.no/


Du skal ikke ha bodd lenge i Verdal før du skjønner at Spelet er noe som virkelig engasjerer på mange måter. Folk har tanker og meninger om hvordan Spelet skal være, hva som skal vektlegges osv. De siste par årene har mange gitt uttrykk for at regissøren har fjernet for mye av det kristne aspektet ved slaget. Dette gjør meg glad, på et vis. Glad fordi jeg tror at disse reaksjonene bunner i tro. En protest mot at Jesus blir mindre vektlagt. Slaget på Stiklestad 29. juli 1030 var ikke bare en kamp om makt. Kong Olav kjempet for å bringe Jesus til et Norge som fortsatt satte sin lit til de gamle norrøne gudene!


Dette er noen tanker jeg har gjort meg de siste dagene. Til slutt en morsom tegning, sånn apropos slaget :)


Ingen kommentarer: