onsdag 9. september 2009

Innimellom blir jeg så veldig lei...

Lei av folk som tror de vet hva som er best for meg, og stiller seg delvis/helt uforstående til at jeg ikke følger deres råd. Det kan jo kanskje tenkes at jeg, som tross alt har blitt 30 år, vet selv hva som er best for meg og min situasjon? Mange ser kun det knappe året som gjenstår av sykepleierutdanningen og kan ikke begripe at jeg ikke bare gjør unna det og blir ferdig. Det går visst ikke helt inn at jeg har mine grunner. Noen ganger bare overhører jeg og jatter med når jeg får kommentarer i den retningen. Andre ganger går det inn på meg og jeg blir lei meg. Føler meg egentlig litt provosert og respektløst behandlet!
Det er stor forskjell på følgende måter å si samme ting på:
1) "Du hadde blitt en kjempegod sykepleier!"
2) "Du hadde blitt en kjempegod sykepleier, så du bare fullføre utdanningen, ja!"

Jau... Folk får egentlig mene hva de vil. Jeg har brukt for mye tid på å prøve å tilfredsstille alle. Det fungerer jo dårlig, for det vil alltid være noen som er misfornøyd eller ikke er enig. Resultatet blir at jeg nærmest utsletter meg selv. Men jeg jobber med saken, og jeg har virkelig blitt mye flinkere til å ikke bry meg så hardt om hva folk mener og tror. Øver meg fortsatt på å ta hensyn til meg selv og mine ønsker og behov. Så jeg har valgt å slutte på sykepleien. Take it or leave it! Jeg er lei av å forklare og rettferdiggjøre mine valg.

Sånn! Måtte bare få det ut!

Ingen kommentarer: