mandag 26. januar 2015

Dagen for ferdigstilling.

Dette ble visst dagen for ferdigstilling av strikkeprosjekter. Det var ikke så mye som gjenstod på noen av dem, men det har en tendens til å bli utsatt likevel. Mye morsommere å legge opp til ny strikking enn å feste trådender, sy opp brettekant og sånt, ikke sant? ;)

Har blant annet gjort ferdig et par snurrestrømper jeg hadde på pinnene. Har strikket ganske mange par med snurrestrømper, men dette er det eneste som ikke er ensfarget. Mer om det kan du lese her.


Ellers så holder jeg på med "Prosjekt dukkeklær". Jeg pleier vanligvis ikke å ta på meg strikkeoppdrag, men her har jeg gjort et unntak. Jeg har lenge hatt lyst til å strikke dukkeklær igjen, så nå på nyåret begynte jeg på ei dukkebukse. Ei jeg har sunget i kor sammen med så bilde jeg la ut på Facebook og lurte på om jeg kunne tenke meg å strikke dukkeklær til barnehagen hun jobber i. Det passet jo egentlig bra. For jeg hadde lyst til å strikke dukkeklær og hadde ingen mottaker i utgangspunktet.

Og i dag, dagen for ferdigstilling, har tre dukkeplagg blitt helt ferdige.
Det ene er en sommerkjole i rosa Mandarin petit. Har strikket maken kjole tidligere. Den kan du se her. Som du ser på det blogginnlegget, så er det en tilhørende solhatt også. Litt usikker på om jeg skal strikke det til denne. Vi får se :)


Stroppene skal egentlig bare sys fast, men jeg gjorde likedan denne gangen som sist; jeg sydde på en knapp samtidig. Pynter opp med et lite hvitt hjerte på hver side.


Så var det buksen som på en måte satte i gang det hele. Den er strikket i brun babyull. Her ser du hvordan den ser ut forfra,


og bakfra.


Har strikket enda ei sånn bukse. Også denne er strikket i babyull.


Begge buksene fikk rosa knapper på selene.


Vet ikke helt hvor mange plagg jeg skal strikke. Det var ingen konkret "bestilling" sånn sett. Får vel bla videre i oppskriftshefter og -bøker og se hva jeg finner ut.

4 kommentarer:

Oddbjørg sa...

Kjenner litt til dette med å la ting bli liggende. I år har jeg tatt fatt i problemet og det er jo så godt å få det unna.
Søte dokkeklær! Blir nok rift om å få leke med dokkene når de har sånne flotte klær. Lenge siden jeg har hatt dokkeklær på pinnene, men fikk nesten lyst til å lage noe. Fin måte å bruke restegarn på også.
Ha en fin tirsdag!

Bundingen sa...

Kjempefine dokkeklær! Koselig med bestilling på så morsomme prosjekter! Motivasjonen min for å få ting ferdige er å vise dem på bloggen, og så er det jo kjapt å feste noen tråder og la det få en omgang med strykejernet og "pressfilla". Vips, så er det klart for fotografering.

Lykke til med flere klær til dokka!

Klem

Lisbeth sa...

greit med alt som blir gjort! Flotte små plagg :)

Refleksjon på livsvegen sa...

Så flott!
Ei av mine assistentar elskar å strikke.. Ho har satt i gang med dukkeklede som pausestrikk. All ære til henne!

Heldige dei som får så fine produkt i eige.