tirsdag 15. november 2016

Skal det være et tre på koppen?

Jeg har flere ganger sett sånne små pepperkakehus laget for å henges på kanten av en kopp. Hadde lyst til å prøve å lage det en gang, men kom fram til at det kom til å bli en del jobb. Ikke var jeg så sikker på at jeg kom til å få det til bra heller.


Men så var jeg på Meny forleden dag, og så denne boka her. Den så spennende ut, så jeg kjøpte den.


Inni den er det maler for å lage tre eller hjerte som kan henges på koppen. Det er jo straks enklere enn å lage et helt hus. Men selv om det er enkelt, så blir det artig og fint likevel. Syns i hvert fall jeg :)


Så jeg tegnet av malen og klippet den ut.


Ta da! Et pepperkaketre på koppen!


Nærbilde :)


Det tar litt tid når man skal stå og skjære ut sånn med en mal, så jeg tror jeg satser på å kjøpe en sånn pepperkakeform om jeg skal lage fler. Og så en viktig ting; pass på å kjevle deigen til bare noen få millimeter tykkelse. For pepperkakene eser på en måte litt ut under steking. Dette treet var litt i tykkeste laget i utgangspunktet, så det var bare så vidt at det gikk å henge det på koppen etterpå. 

3 kommentarer:

Bundingen sa...

Dette var jo litt morsomt da! Jeg baker ikke pepperkaker lenger, men dette er en artig variant for pepperkakeelskere. En liten overraskelse til morgenkaffen på jobben, kanskje?

Jeg steker goro i dag. Det synes jeg er godt, og så tar de seg så fint ut på fatet. Tar med en del kaker og selger på julemarked.

Fortsatt god onsdag fra Ingunn

Guri sa...

Så tøft! Sånn har jeg aldri sett før. Pepperkaker er veldig godt og et must til jul, men jeg tror det blir litt enklere former hos meg :)

Bodil sa...

Det var smart, og ei koseleg ide :)